Mijn auto, een Dacia Sandero uit 2011, moet worden aangepast aan de winterse omstandigheden. Om te beginnen heb ik andere banden nodig. In gebieden waar veel sneeuw valt wordt in Zweden op spijkerbanden gereden, ook wel studs of spikes genaamd. Deze studs zijn geen echte spijkers maar kleine ijzeren pinnetjes in de banden die extra grip bieden op besneeuwde en verijsde wegen. Het voordeel van deze banden ten opzichte van sneeuwkettingen is dat je er ook mee op schoon geveegde wegen kan rijden.

Mijn overweging is om 4 winterbanden te kopen + 2 spijkerbanden en 1 paar sneeuwkettingen. Sneeuwkettingen zijn nodig indien je de bergen ingaat of van de verharde weg af gaat. Mijn gastvrouw Irene, aan wie ik de vraag heb gesteld wat voor banden ik onder mijn auto moet leggen, heeft mij aangeraden om op spijkerbanden te rijden.
Maar zo eenvoudig ligt het allemaal niet. In Scandinavische landen wordt ook veel gereden op “Noordse” winterbanden. Noordse banden (ook “wrijvingsbanden”, “ijsbanden” of “contactbanden” genoemd) worden gebruikt in gebieden met extreme weersomstandigheden die we kunnen tegenkomen in de Scandinavische landen. De noordse band houdt het midden tussen “winterbanden die worden gebruikt in Centraal-Europa” en spijkerbanden. De remweg van een voertuig met ijsbanden is, op een beijzelde weg en bij een snelheid van 50 km/uur, 18 meter korter dan met gewone winterbanden voor Centraal Europa.
Spijkerbanden presteren het beste op wegen met tot ijs aangereden sneeuw. Wanneer er echter weer een dun laagje sneeuw op de ijslaag valt presteren deze spijkerbanden minder dan de noordse winterband. Om de keuze nog moeilijker te maken, de noordse banden presteren het slechtste van alle banden op een nat wegdek. De kans is groot dat ik op de heenweg in januari en terugweg in maart door Duitsland op een nat wegdek rij. Daar is zo’n noordse band dus minder geschikt voor.
Mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op een noordse winterband namelijk de de NOKIAN Hakkapeliitta R5.
Nokian is een Fins bandenmerk dat voornamelijk banden maakt voor de Scandinavische landen. De banden worden getest op het wereldberoemde testcentrum opgericht in Ivalo, gelegen in Fins Lapland, ten noorden van de poolcirkel, dat de titel draagt van het meest noordelijke testcentrum van een bandenfabrikant.
Nadat mijn keuze eenmaal gemaakt was ging ik op zoek naar een leverancier. Dat was nog niet zo eenvoudig. De plaatselijke KwikFit had nog nooit gehoord van “Noordse” winterbanden net zo min als mijn eigen garage. Uiteindelijk heb ik met mijn eigen garage kunnen afspreken dat ik de banden bestel op internet en dat zij de banden onder mijn auto gaan monteren.
De banden zijn zojuist geleverd.

Er zitten Arctic Grip Crystals in het rubber mengsel van het loopvlak en deze werken als ingebouwde spijkers die zorgen voor scherpe, stevige gripranden in het rubber. Naarmate de band verslijt, komen de kristallen tevoorschijn en activeren ze een broodnodige gripreserve.
Deze bovenstaande tekst uit het marketing verhaal vond ik samen met de naam “Hakkapeliitta” het mooiste en daarmee voldoende reden om de banden te kopen.
Nu maar hopen dat de rest van mijn oude auto de tocht naar het noorden goed doorstaat.

Ook de sneeuwkettingen zijn binnengekomen. Zogenaamde loopvlak sneeuwkettingen.
Volgens mij slijten deze banden op het asfalt in Nederland, Duitsland en Denemarken heel snel; is het niet slimmer om ze pas in (zuid) Zweden te vervangen daar bij een lokale garage?
Ik ben er vanuit gegaan dat ze niet al na 500 km versleten zijn. En ik reed het laatste uur in Duitsland ook al door de sneeuw. We zullen zien.
Goed beslagen ten ijs.
Top Peet. Klinkt aannemelijk.allemaal. en de veiligheid zit hem ook in de voetjes mbt gassen en remmen. Laag in de toertjes blijven . Succes daar en mooi avontuur. 💪🏻👍🏻💪🏻❄️❄️❄️
Aha, je bedoelt dit: https://youtu.be/-abng-1m3Nw?si=-F6glJXSZdre36rI
Dus je rijdt op NOKIA banden? Nou die zullen lang meegaan denk ik… 😉
Goede reis Peter! Volgende keer gewoon op de fiets hoor!
Hallo Peter, Ik ben exact met hetzelfde bezig, maar dan voor onze Dacia Duster. Ook ik kom bij de NOKIAN Hakkapeliitta R5 uit. Twijfel alleen of we ze er hier al op moeten zetten ivm de niet zo goede prestaties die ze waarschijnlijk hier op de weg en in DL zullen hebben met eventuele regen. We gaan midden november weg.
Ben ontzettend benieuwd hoe ze jou op de heenweg bevallen zijn! Hoop op een reactie. Alvast dank! Mvg, Amber Linders, amber@onder-zeil.nl
Hoi Amber, wat leuk gaan jullie ook naar het hoge noorden? Ik heb zowel op de heenweg als op de terugweg met de R5 banden gereden. Sterker nog, ik was zo lui dat ik ze pas 2 weken geleden weer heb omgewisseld voor mijn gewone zomerbanden. De wegligging en grip van de R5 op sneeuw en ijs is fantastisch. Op droog en zeker op nat wegdek is de wegligging van deze banden een stuk minder. Maar na enige gewenning en aanpassing van mijn rijstijl is het goed te doen. Mijn Sandero is geen sportwagen en ik rij zelden harder dan 120 km/u. De auto voelt op de R5 wat zweverig maar er is na gewenning goed mee te rijden.
Hmm, mijn reactie is niet zichtbaar. Enfin, ik ben heel benieuwd hoe je banden bevallen zijn op de wegen in NL en DL. Sta op het punt om dezelfde te kopen. Dank! Gr Amber